En je zou waarschijnlijk ook niet moeten verwachten dat het je betaalt voor je gegevens.

Meer dan 300 adverteerders zijn onlangs – althans tijdelijk – van het advertentieplatform van Facebook gesprongen als reactie op de manier waarop het bedrijf haatdragende taal behandelt. Enorme bedrijven zoals Coca-Cola en Unilever – voorheen enkele van de grootste kopers van advertenties op het platform – sloten zich aan bij een groeiende groep bedrijven die hun advertentiedollars uit het sociale netwerk haalden rond de #StopHateforProfit-boycot van de NAACP. Het komt op een moment dat de marketingbudgetten zijn gedaald tijdens de pandemie.

In het licht van al deze merken die hun reclamecontanten – of wat er nog van over is – ophalen, gaan er opnieuw geruchten de ronde dat Facebook gebruikers in rekening brengt voor toegang tot zijn platforms, inclusief de berichtenservice WhatsApp en Instagram. In werkelijkheid is het uiterst onwaarschijnlijk dat u in de nabije toekomst voor deze services zult moeten betalen.

Geruchten over lidmaatschapsgelden van Facebook gaan meer dan een decennium terug. Hier is een voorbeeld van een huidige versie die rondgaat via e-mail en sociale berichten. Er wordt niet specifiek melding gemaakt van de uittocht van advertenties, maar sommige gevallen wel.

Snopes ontmaskerde de hoax oorspronkelijk helemaal in 2009. En Facebook heeft een hele pagina in de Help-sectie gewijd aan het beantwoorden van deze exacte vraag. Vertegenwoordigers van Facebook hebben niet gereageerd op een verzoek om commentaar, maar het bedrijf zegt op de Help-pagina: “Kost het geld om Facebook te gebruiken? Nee, we brengen geen kosten in rekening voor het gebruik van Facebook. In plaats daarvan rekenen we adverteerders om advertenties weer te geven in de Facebook-familie van apps en technologieën. Dit helpt ons om Facebook voor iedereen beschikbaar te maken zonder mensen kosten in rekening te brengen voor toegang. ”

Mark Zuckerberg is zelfs zover gegaan om deze houding te versterken terwijl hij voor het congres getuigde met zijn inmiddels beroemde quote: “Senator, we run ads.”

Ondanks Zucks aandringen dat Facebook en zijn eigendommen altijd gratis zullen blijven, hebben sommige gebruikers en journalisten geprobeerd zich voor te stellen hoe betalen voor Facebook er eigenlijk uit zou zien.

Gebruikers vragen om te betalen voor toegang zou vrijwel zeker het totale gebruikersaantal sterk doen dalen. In feite is dat typisch hoe Zuckerberg zijn terughoudendheid over het idee van betaalde abonnementen verklaart en het heeft hem een aantal spraakmakende kritiek opgeleverd.

In 2018 richtte Apple-CEO Tim Cook rechtstreeks op het huidige bedrijfsmodel van Facebook. Hij vertelde MSNBC: “We zouden een hoop geld kunnen verdienen als we geld zouden verdienen aan onze klanten, als onze klanten ons product waren. We hebben ervoor gekozen dat niet te doen. We gaan geen verkeer genereren in je persoonlijke leven. Privacy is voor ons een mensenrecht, een burgerlijke vrijheid. ‘

Die veroordeling druist ook in tegen andere voorgestelde Facebook-bedrijfsmodellen, waaronder gelaagde abonnementen die sommige gebruikers meer privacy zouden geven en toegang tot andere functies die gratis klanten niet hebben.